Lees via deze link onze COVID-19 maatregelen

Missie en visie

Klavertje Vijf heeft als missie om kinderen en jongeren tot 18 jaar, die hoogbegaafd en/of hoogsensitief zijn, te begeleiden op hun levenspad naar een groei in eigenheid.

In relatief korte en functionele trajecten geven wij inzichten aan deze kinderen, hun ouders en scholen in hoe bepaald gedrag te verklaren is, hoe het tot stand komt en wat dit betekent. Vervolgens reiken we praktische tips en tools aan om hiermee om te (leren) gaan.

Wij zien hoogsensitiveit niet als een probleem, maar als een eigenschap. Als je hoogsensitief bent, verwerk je prikkels, gedachten en emoties vaak dieper, langer en intenser. Dat heeft invloed op je gedrag. En dat gedrag wordt vaak in één adem genoemd met ADHD, autisme, angststoornissen of depressies. Wij zijn van mening dat je niet alleen naar gedrag moet kijken, maar juist ook naar de oorzaak. We zien namelijk vaak dat afwijkend gedrag een reactie is op een onderliggend probleem.

Vragen die ons bezighouden zijn o.a.: waar komt bepaald gedrag vandaan? Hoeveel prikkels kun jij verwerken om optimaal te functioneren? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat je minder last ervaart van die prikkels? Etc. Zodra we dat in kaart hebben gebracht, gaan we er samen mee aan de slag.

Hoogbegaafdheid is een talent. Kenmerken van dit talent zijn o.a. een hoge intelligentie en een zeer creatief denkend brein. Dat is lang niet altijd zichtbaar op school, aangezien deze kinderen soms erg lastig aansluiten op ons huidige onderwijssysteem. Zonder erkenning of de juiste begeleiding kan een kind zich onbegrepen en ongelukkig voelen en niet tot zijn recht komen. Ook hier kijken we eerst naar het kind zelf. Het herkend en erkend worden is voor deze kinderen een belangrijke eerste stap. Daarna gaan we samen met de naaste omgeving kijken hoe en wat we kunnen doen om deze kinderen in hun kracht te zetten. Het welbevinden van ieder kind staat daarbij voor ons voorop. Daar gaan we samen aan werken. (Wij houden ons dus nadrukkelijk bezig met het welbevinden van het kind zelf, niet met het streven naar hoge cijfers en resultaten!)